Hverdagsmad uden stress: Arbejdsplan

Sous vide-tilberedning kan være en stor hjælp i den stressede hverdag, fordi man kan forberede velsmagende, sund og nærende mad, når der er tid — og tage det frem, når det skal gå stærkt.

Det er typisk aftensmaden, man forbereder på denne måde, men også frokosten kan gøres lettere og/eller få et ekstra pift med kyllingelår, saftig skinke, ribbenssteg etc. Man kan også forberede morgenmad som yoghurt eller grød.

Man kan tilberede mad, køle den ned og opbevare på køl, så den er klar til en kort, afsluttende tilberedning, hvor maden evt. lunes og brunes. På den måde kan man have mad i høj kvalitet klar med kort varsel, og den afsluttende tilberedning i hverdagen tager kun kort tid.

Se mange af opskrifterne ved at følge links herunder (resten står i bogen).

Ugeplan

Lørdag (2 timers arbejde)

Søndag (1 times arbejde)

  • Tilbered og spis i dag

Mandag

Færdiggør hakkebøf og kartoffel.

TIRSDAG

Færdiggør kyllingebryst og majs.

ONSDAG

Færdiggør kotelet og gulerødder.

TorSDAG

Tilbered og færdiggør laks (50°/0:30)

FreDAG

Færdiggør culotte og rabarber.

Sous vide 2.0Opskrifter, tekst og illustrationer fra Karsten Tanggaard: Sous vide 2.0. Sidetal henviser til mere information i bogen. (C) Copyright Karsten Tanggaard, 2019-2020.

Læs mere om bogen Sous vide 2.0 og hvor den kan købes.